نشانههایی که به شما میگوید برای عیب یابی و تعمیر جارو برقی خود اقدام کنید:
نشانههایی وجود دارد که شما با دانستن آنها میتوانید تا حدودی تعمیر جاروبرقی و عیب یابی آن را خودتان انجام بدهید. ما در زیر، چند مورد از آنها را برای شما بیان کردهایم.
جاروبرقی روشن نمیشود.
جارو را از برق جدا نموده و به وسیله اهم متر کلید را تست نمایید. اگر کلید روشن باشد عقربه عدد صفر و در حالت خاموش کلید عقربه بینهایت را نشان خواهد داد. در غیر این صورت کلید را تعویض نمایید.
در اکثر موارد اینگونه دیده میشود که برق وارد سیم جمع کن شده، ولی به سبب عدم اتصال شاخکهای سیم جمع کن به حلقههای گردان قرقره، فاز یا نول و گاها هر دو وارد دستگاه نمی شوند؛ و در نتیجه جارو روشن نخواهد شد. جهت رفع عیب، کافی است شاخک ها را کمی به حالت عمود نزدیک نموده، سپس قرقره را بر روی آن ها قرار دهیم. در نتیجه این عمل، حلقههای گردان برشاخکها فشار وارد نموده و آنها را به طرف پایین می راند. حالت فنری شاخکها، ارتباط بین آنها و حلقههای گردان را من بعد ایجاد خواهد نمود.
در جاروهایی که مجهز به رله هستند تا مدار رله بسته نشود و کلید قدرت آن متصل نشود، جارو روشن نمی شود. برای تست رله بهترین روش آن است که سیمهای متصل شده به کلید روی دسته جارو را ابتدا به وسیله اهم متر چک نمایید. سپس کلید روی دسته و در صورت سالم بودن آنها خود رله را عملا آزمایش میکنیم، جارو را به برق متصل نموده و با یک پیچ گوشتی دسته عایق کلید قدرت رله را ببندید. اگر جارو روشن نشد، عیب از رله نیست، اما اگر جارو روشن شد سیمهای رابط رله و یا ساختمان داخلیاش آسیب دیده است.
اگر موتور کاملا سوخته باشد در حالت اتصال مستقیم برق به آن، روشن نخواهد شد زیرا بسیاری از پیچک های آرمیچر و همچنین پیچکهای قطبها کاملا سوختهاند. سوختن کامل موتور معمولا پس از مرحله نیم سوز شدن است. معمولا موتورها در حالت نیم سوز مدتی به کار ادامه میدهند تا اینکه پیچکهای بیشتری آسیب خواهند دید و ارتباط سری اجزاء موتور کاملا قطع میشود.
موتور جاروبرقی روشن می شود اما قدرت چندانی ندارد.
جهت تمیز نمودن کلکتور بهترین روش استفاده از تینرهای فرار قوی و یا بنزین است. توصیه میگردد برای تمیز کردن کلکتور از سمباده استفاده نکنید زیرا ممکن است ذرات مسی ساییده شده مابین شیار تیغهها قرار گرفته و سبب اتصال آنها به یکدیگر شود که در نتیجه آرمیچر خواهد سوخت. به هنگام شستشوی آرمیچر با مسواک و مواد فرار، آرمیچر را به گونه ای در دست بگیرید که کلکتور بر روی زمین قرار گرفته و محور آرمیچر به طرف بالا باشد. چون ریختن مواد پاک کننده روی سیم پیچها به آن ها آسیب میرساند به همین سبب میبایست سیم پیچها نسبت به کلکتور در سطح بالاتری قرار داشته باشند.
آرمیچر به کمک یاتاقانها قادر خواهد بود که براحتی بچرخد و اگر بلبرینگها یا بوشها خراب شوند آرمیچر در حال چرخش دچار مشکل میشود (اگر یاتاقانها خراب شوند آرمیچر در حال چرخش با کفشکهای قطب در گیر شده و صدای ناهنجاری را بوجود می آورد). می توان با رویت سایش هسته فلزی آرمیچر که در نتیجه درگیری آرمیچر و کفشکهای قطب است به شکل یاتاقانها پی برد و بلافاصله نسبت به عیب اقدام نمود.
مکش جاروبرقی ضعیف است.
- مشکل از ضعیف بودن موتور جارو برقی است. در این حالت باید برای تعمیر موتور جاروبرقی خود اقدام کنید.
- کیسه زباله پر شده است. در این حالت باید کیسه جاروبرقی را تعویض کنید (بهتر است در فواصل زمانی معین کیسه جدید بگذارید).