پنچرگیری لاستیکهای مختلف
در صورتی که قصد استفاده از خدمات پنچرگیری سیار برای هر نوع خودرو را داشته باشید (از خودروهای سواری و معمولی تا اورها و ماشینهای فوق سنگین)، بد نیست بدانید که لاستیکهای خودروهای امروزی در ایران به طور کامل در 2 دسته زیر قرار میگیرند:
- لاستیکهای تیوبدار
- لاستیکهای تیوبلس
البته، امروزه لاستیکهای تیوبلس جای لاستیکهای تیوبدار را گرفتهاند و حدود 80 درصد لاستیکها تیوبلس هستند. زمانی که لاستیکهای تیوبدار پنچر میشوند، متخصص برای پنچرگیری باید تیوب را از لاستیک خارج کند، زیر دستگاه حرارت تیوب پنچرگیری شود، و بعد با دستگاه داخل لاستیک انداخته شود.
یکی از نکات منفی لاستیکهای تیوبی این است که هنگام پنچری، گرمای تابستان، و یا سرعت بالا تیوب میترکد. در این حالت، لاستیک پاره شده، خودرو تعادل خود را از دست میدهد و منحرف میشود. اما در لاستیکهای تیوبلس، هنگامی که لاستیک پنچر میشود (یعنی چیزی داخل لاستیک وارد شده و لاستیک را سوراخ کرده است) باد لاستیک به تدریج خارج میشود. بدین ترتیب، راننده خودرو فرصت دارد تا خودرو را به کنار جاده هدایت و ماشین را متوقف کند.
تفاوت تایرهای چهار فصل و زمستانی چیست؟
رانندگی در زمستان با رانندگی در فصل دیگر بسیار متفاوت است. درنتیجه، تایرهایی که برای رانندگی در زمستان استفاده میشوند با تایرهای مورد استفاده در بقیه فصول استفاده میشود، متفاوتاند. برخلاف تایرهای چهارفصل، تایرهای زمستانی در برف و یخ باعث کنترل راحتتر خودرو و رانندگی امنتری میشوند. برخی فکر میکنند تایرهای چهار فصل برای زمستان مناسب هستند و در شرایط برف و سرما مانند تایرهای زمستانی عمل میکنند؛ اما این تصور درست نیست.
این تفاوت بین آجهای این دو تایر وجود دارد. در تایرهای زمستانی فاصله بین آجها زیادتر از تایرهای چهارفصل است؛ که کمک میکند تایرها راحتتر از میان برف عبور کنند. آنها همچنین در زمان برف و یخبندان چسبندگی بیشتری دارند، و دارای میخهایی هستند که اصطکاک را افزایش میدهند.